Wednesday, November 10, 2010

Gambar & Editing

Pagi yang mendung,boleh buat orang semua malas nak pergi keja,aku je yang rajin.hahahaha...Korang tau tak pasal edit2 gambar?selalunya bila korang snap gambar,adakah korang ambil terus gambar dari kamera atau korang edit dulu gambar dalam software editing untuk di showkan di gallery korang?Ok fine,bagi aku gambar dan editing...perumpamaan contohnyer kite memasak la kan..tanpa perencah atau rempah ratus masakan tidak rase ape2 melainkan kite masukkan sedikit perencah dalam masakan kite dan wow sedapnye la aku masak ni..betul tak kawan2??macam tu lah juga gambar,tanpa proses editing,kadang gambar tu nampak macam biasa je,takde 'kick' orang cakap(ayat nak best je) hehe..tapi korang jangan salah anggap semua gambar korang nak kena edit,sebabnya...bagi yang professional photographer gambar2 diorang dah tak payah nak edit,memang dah cantik terus keluar dari kamera.Korang pun boleh jadi professional juga meh...yang penting korang berusaha itulah tangga kejayaan :) aku still learning lagi..tak banyak gambar yang cantik terus keluar dari kamera aku(low profile ;p) Ok!korang semua dah faham kan?tapi macam mana nak edit kalau tak tau software apa yang di gunakan?haaa.....ini aku share sikit la kat korang yang mana aku tau la.Antara contoh2 software yang boleh di gunakan :

1) Adobe photoshop cs,cs2,cs3,c4,cs5(paling latest,best giler)
2) Adobe lightroom (yang ni banyak guna preset so korang boleh la upload di www.presetheaven.com,syok woo..)
3) Photoscape (yang ni paling senang..mula2 dulu aku belajar guna yang ini la) www.photoscape.org
4) Picasa (ni pun ok)
5) Cari kat google type je software for edit picture (kikikiki....)

No comments:

Post a Comment